Out of the box
Door Out of the Box te denken bij het organiseren van evenementen, wordt jouw evenement een onvergetelijke beleving mét betekenis. Dit doe je door de zintuigen op een andere manier dan anders te prikkelen, met als doel de boodschap die je wilt uitzenden. Beter kun je het toch niet wensen? Ik hoor je al zeggen: „Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hoe doe je dat: Out of the Box denken?”.
Een korte introductie:
Wist je dat een evenement het meest doeltreffende middel is om een boodschap over te brengen? Ofwel, dat event-marketing als meest effectieve marketing strategie wordt gezien? Hoe komt dat?
Je brengt je doelgroep bij elkaar
in een ontspannen situatie,
waarbij je alle zintuigen prikkelt.
Als we een evenement vergelijken met andere marketing communicatie middelen, zien we het volgende:
- Billboard => zien
- Radio => horen,
- TV => horen en zien
- Evenement => Zien, horen, ruiken, proeven, voelen & communiceren
“Out of the Box” denken bij het creëren van evenementen betekent: uit je comfort zone stappen, creatief, innovatief en onderscheidend zijn. Het is best spannend om te doen, maar als je doorzet…
Positieve gevolgen van Out of the Box denken:
- nieuwe ideeën
- nieuwe ontmoetingen
- nieuwe ontdekkingen
- nieuwe wegen
- nieuwe kansen
Dit leidt tot de creatie van het Wow-effect.
Hoe doe je dat: Out of the Box denken?

10 Manieren om out of the box te denken
- Begin bij het einde.
Als je bij het begin begint, zijn de mogelijkheden onbeperkt. Dit maakt het moeilijk om de juiste keuzes te maken. Als je eerst het einde creëert, heb je een gericht doel waar je veel makkelijker naar toe werkt.
- Hoe doe je het nu?
Doe het de volgende keer anders.
- Deel je ideeën met anderen.
Door met anderen over je ideëen te praten, krijg je nieuwe inzichten. Zowel van je gesprekspartners als vanuit jezelf.
- Maak van je grootste concurrent je beste vriend.
Door samen te werken met je concurrent creëer je nieuwe kansen.
- Ga brainstormen met een groep jongeren.
Zij kijken vaak heel anders tegen dingen aan. Het zal je verbazen wat voor inzichten dit geeft.
- Versimpel, focus en combineer.
Wat is de essentie van je boodschap als je hem zo kort mogelijk vertelt? Als je dit duidelijk hebt, kun je gefocust verder bouwen.
- Bepaal welke opties mogelijk zijn, en kies voor de minst voor de hand liggende optie.
Vooral bij het bedenken van een creatief concept, is het belangrijk te kiezen voor een verrassend plot. Kijk vanuit je gasten, wat zal hen intrigeren?
- Als je vast komt te zitten in je creatieve proces,
maak dan een lijst met hoe je NIET verder wilt…. vaak komt je antwoord over wat je WEL wilt dan vanzelf.
- Een goede oefening: ontleed een evenement waar je niet van onder de indruk was, en rangschik de elementen zo dat je er wel van onder de indruk raakt. Dit zal je veel inzichten opleveren.
- Verbaas je gasten. Laat niets aan het toeval over maar creëer toevalligheden.
Heb jij nog meer tips om „Out of the box” te denken? Wat levert „Out of the box” denken jou op?
Deel jouw ervaringen door te reageren op dit blog. Heb jij een mooi, ontroerend of komisch verhaal?